Get Adobe Flash player

REGULAMIN STOŁÓWKI PSP DĄBROWA 2020/2021

Warunki korzystania ze stołówki

1. Do korzystania ze stołówki uprawnieni są uczniowie i wszyscy pracownicy szkoły.

2. Dożywianie organizowane jest w formie: a) jednodaniowego gorącego posiłku, na podstawie pisemnego zgłoszenia rodziców ( deklaracja) lub zakwalifikowania przez Ośrodek Pomocy Społecznej. 3. Podczas spożywania posiłków uczniowie powinni zachowywać się zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami kulturalnego spożywania posiłku.Przestrzegać swojego miejsca w kolejce.

Zasady opłat za posiłki

1. Odpłatność za wyżywienie dokonywana jest z góry w terminie, do 5-go roboczego dnia każdego miesiąca, w którym osoby korzystają z obiadów.

2. Płatności za obiady należy dokonywać przelewem na rachunek bankowy o numerze : 05 1130 1219 0026 3109 4920 0017 z dopiskiem imię i nazwisko ucznia, klasa do której uczęszcza , miesiąc za który jest dokonywana wpłata

3. Datą dokonania wpłaty jest dzień, w którym środki wpłyną na rachunek. Na dowodzie wpłaty należy podać imię i nazwisko dziecka oraz miesiąc za który jest dokonywana wpłata.

4. Brak wpłaty może skutkować tym, iż po sprawdzeniu powodu jej nie uiszczenia, uczeń nie otrzyma obiadu w stołówce szkolnej. Do nieterminowych wpłat będą naliczane odsetki ustawowe za opóźnienie.

5. W przypadku wnoszenia opłat za posiłki dla uczniów przez Ośrodki Pomocy Społecznej termin zapłaty jest określony na wystawionej nocie księgowej lub fakturze

6. Informacja o kwocie za obiady na dany miesiąc będzie umieszczona na stronie internetowej szkoły w zakładce stołówka oraz w gablocie świetlicy.

Zasady zwrotów za obiady

1. Zwrot poniesionych kosztów za obiad może nastąpić z powodu choroby, wycieczki lub innych przyczyn losowych, jeżeli nieobecność ucznia w szkole jest powyżej dwóch dni. Odpis następuje od trzeciego dnia, po uprzednim zgłoszeniu tego faktu osobiście lub telefonicznie u intendenta szkolnego (nr telefonu 603 556 429) lub w sekretariacie szkoły ( 77 4020435) do godz. 9.00 dnia poprzedniego.

2. W przypadku nieobecności jednodniowej lub dwudniowej obiad może odebrać rodzic lub wskazana przez niego osoba.

3. Jeżeli dzieci uczestniczą w wycieczce (wyjściu), to odliczenie odbywa się automatycznie na podstawie listy sporządzonej przez nauczyciela – organizatora wycieczki (wyjścia).

4. W miesiącu czerwcu oraz grudniu ( z wyjątkiem grudnia 2019) nie ma odpisów kwot za niewykorzystane obiady, (ewentualnie wszystkie obiady za nieobecność należy odebrać). W powyższych miesiącach odliczane będą tylko te nieobecności, które zostaną zgłoszone odpowiedni do 20-listopda i 20-go maja (np. wycieczki, zaplanowane wyjazdy).

5. W szczególnych przypadkach, gdy rodzic dokonuje wpłaty za obiady w ściśle określonych dniach tygodnia (np. za 3 dni w tygodniu) – opłata ponoszona jest tylko za zgłoszone dni w porozumieniu z intendentem szkolnym.

6. Z obiadów mogą korzystać uczniowie przebywający na zwolnieniu lekarskim. Obiad wydawany jest wówczas rodzinie, która dostarcza go dziecku do domu. Obiady „na wynos” wydawane będą poza przerwami szkolnymi.

7. Opłata uiszczona z góry za niewykorzystane posiłki w danym miesiącu zostanie zwrócona w postaci pomniejszenia o jej wysokość opłaty za posiłki w kolejnym miesiącu. Nie dokonujemy zwrotów nadpłat w formie gotówkowej.

8. Rezygnację z obiadów należy zgłosić pisemnie w sekretariacie szkoły lub u intendenta szkolnego najpóźniej do 25 – go dnia miesiąca poprzedzającego rezygnację

W szkole  działa stołówka prowadząca dożywianie uczniów.Jednodaniowe posiłki obiadowe gotowane są w szkolnej kuchni.  Ze  stołówki korzysta średnio ok.150 uczniów naszej szkoły. Koszt jednego obiadu wynosi  3,50 zł .Akceptujemy tylko zgłoszone wcześniej ( osobiście lub telefonicznie ) odpisy  - nr telefonu 603 55 64 29 P. Elżbieta lub 77402 04 35 sekretariat szkoły


W kuchni pracują:

Ewa Mroziewicz      – kucharka

Bogusława Kotynia  – kucharka

Elżbieta Kuczyńska – intendentka

 

Wytyczne Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Państwowego dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020r. dotyczące organizacji żywienia zbiorowego.

Stołówka szkolna

Przy organizacji żywienia w szkole (stołówka szkolna ,kuchnia, jadalnia i inne pomieszczenia przeznaczone na spożycie ciepłych posiłków), obok warunków higienicznych wymaganych przepisami prawa odnoszącymi się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, dodatkowo należy wprowadzić zasady szczególnej ostrożności dotyczące zabezpieczenia pracowników. Powinna być zachowana odpowiednia odległość stanowisk pracy wynosząca min. 1,5 m, a jeśli to niemożliwe – zapewnienie środków ochrony osobistej. Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców, a także higieny osobistej.  Korzystanie z posiłków powinno odbywać się w miejscach do tego przeznaczonych zapewniających prawidłowe warunki sanitarno-higieniczne, zgodnie z zaleceniami w czasie epidemii. Rekomenduje się zmianowe wydawanie posiłków lub w miarę możliwości - spożywanie ich przy stolikach z rówieśnikami z danej klasy. Przy zmianowym wydawaniu posiłków konieczne jest czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie.  W przypadku braku innych możliwości organizacyjnych dopuszcza się spożywanie posiłków przez dzieci w salach lekcyjnych z zachowaniem zasad bezpiecznego i higienicznego spożycia posiłku.  Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60°C lub je wyparzać. Jeżeli szkoła nie posiada zmywarki, wielorazowe naczynia i sztućce należy umyć w gorącej wodzie z dodatkiem detergentu i wyparzyć.   Zaleca się usuniecie dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetki) z obszaru sali jadalnej i wydawanie bezpośrednio przez obsługę. W stołówce nie zaleca się samoobsługi. Dania i produkty powinny być podawane przez osobę do tego wyznaczoną/ obsługę stołówki.

 

 

 

TYGODNIOWY

JADŁOSPIS

 

Uwaga !

Płatność za obiady odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną.

Przed rozpoczęciem korzystania z obiadów , konieczne jest wypełnienie deklaracji.

Płatność  za obiady do 10 -go każdego miesiąca za miesiąc poprzedni

( do 10 - go października za miesiąc wrzesień itd.)

Proszę wziąć pod uwagę czas oczekiwania na przelew.

Nr konta 05 1130 1219 0026 3109 4920 0017

Przelew z dopiskiem : Imię i nazwisko ucznia oraz klasa do której uczęszcza

oraz miesiąc za który dokonywana jest płatność.

 

14.06 - 18.06.2021


poniedziałek

Zupa kalafiorowa z wkładem mięsnym, pieczywo, woda źródlana

 


wtorek

Kasza jęczmienna, pulpety w sosie warzywnym, kapusta kiszona, kompot




środa

Bigos z młodej kapusty, bułka, kompot wieloowocowy





czwartek

Ziemniaki młode, pieczone pałki drobiowe, sałata ze śmietaną, herbata z miodem i cytryną








piątek

Makaron z serem , owoc ,kompot wieloowocowy




 

 



ALERGENY W ŻYWNOŚCI - LEGENDA


1. Gluten – zboża

2. Skorupiak

3. Jaja

4. Ryby

5. Orzeszki ziemne

6. Soja

7. Laktoza – mleko

8. Orzechy

9. Seler

10. Gorczyca

11. Nasiona sezamu

12. Dwutlenek siarki i siarczany w stężeniu > 10 mg / kg

13. Łubin

14. Mięczaki

Uwaga: Wędliny/ kiełbasy mogą zawierać śladowe ilości

6, 9, 10, 11 według oświadczenia producenta.

 

 

ZDROWE ODŻYWIANIE

 

 


 

Jadalne nasiona zbóż, czyli kasze posiadają wysoką wartość odżywczą

oraz zawierają szereg witamin i minerałów. Przedstawiamy najzdrowsze kasze

, porównując ich wartości odżywcze. Kasze są jadalnymi nasionami zbóż dostępnymi

często w lekko rozdrobnionej postaci, albo pozbawionymi wyłącznie twardej łuski.

Kasza jest produktem z pełnego ziarna zawierającym łuski i zarodki, dlatego jest

bogata między w witaminy i składniki mineralne. Grubsze kasze (np. kasza gryczana)

zawierają dużo błonnika regulującego pracę jelit oraz wchłaniającego nadmiar

cholesterolu. Kasze są również bogate w rutynę - bioflawonoid wzmacniający

naczynia krwionośne.



Kasza jaglana - polska królowa kasz - jaglana jest smaczna

, zdrowa i co dla niektórych istotne - nie zawiera glutenu. Przysmak może być podany

osobom cierpiącym na celiakię i alergie oraz niemowlętom. Zgodnie z medycyną

chińską i zasadami kuchni pięciu przemian - kasza jaglana posiada właściwości

ocieplające oraz wzmacnia osłabiony i wyziębiony organizm. Kasza ta co warto podkreślić

jest zasadotwórcza i pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową. Zdrowy przysmak

jest lekkostrawny i bardzo odżywczy. Wśród składników odżywczych wchodzących w

skład ziaren znajdują się krzemionka, witaminy z grupy B (B1, B2, PP, B6, kwas foliowy

i kwas pantotenowy), lecytyna, witamina E, antyoksydanty oraz składniki mineralne

(m.in. magnez, żelazo, potas, cynk, miedź, mangan i selen). Krzemionka wpływa leczniczo

na stawy, poprawia wygląd skóry, paznokci i włosów, utrzymuje naczynia krwionośne

w dobrym stanie oraz poprawia przemianę materii. Kasza gryczana - bezglutenowe źródło

witamin i minerałów.

 

Kasza gryczana może być dostępna w postaci białej nieprażonej

i w formie prażonej. Pierwszy wariant jest zdecydowanie bardziej zdrowszy. Jedna

porcja dostarcza organizmowi aminokwas lizynę odpowiedzialną za wchłanianie wapnia

i koncentrację uwagi oraz aminokwas tryptofan pobudzający do wytwarzania hormonu

szczęścia i melatoniny zapewniającej spokojny sen. Właściwości zdrowotne kaszy

gryczanej wynikają również z zawartości witamin B1 i PP wpływających korzystnie

na układ nerwowym, jest również dobrym źródłem innych witamin: kwasu foliowego

, B2, B6 i kwasu pantotenowego. Kasza jest bogatym źródłem antyoksydantów

(m.in. rutyny, kwercetyny, procyjanidyny) oraz składników mineralnych: magnezu, żelaza

, potasu, manganu, selenu, cynku i miedzi. Kasza gryczana, podobnie jak jaglana nie

zawiera glutenu, dlatego jest polecana osobom z celiakią i stosujących dietę bezglutenową.

Na opakowaniu kaszy gryczanej powinien znaleźć się znak przekreślonego kłosa.

Jego brak może świadczyć o zanieczyszczeniu produktu zawierającymi gluten.


Komosa ryżowa - święte zboże Inków, egzotyczny super foods. Komosa ryżowa jest

rodzajem egzotycznej kaszy niezawierającej glutenu. Ziarna określane często jako

Quinoa są źródłem białka, błonnika pokarmowego, praktycznie całego kompleksu witamin

z grupy B (B1, B2, PP, B6, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego) a także witaminy

E, minerałów: żelaza, magnezu, potasu, miedzi, seleny, manganu i cynku. Komosa ryżowa

nie była obca Inkom zamieszkującym górskie rejony Chile, Peru i Boliwii ponad 5 tysięcy

lat temu. Współcześnie jest przedstawiana jako zdrowa alternatywa dla ziemniaków

, ryżu, makaronów i rodzimych kasz.


Kasza manna - czy jest zdrowa ? Kasza manna jest

jednym z najstarszych produktów spożywczych, które szybko zaspokajają głód.

Jej wartość odżywcza jest zależna od zastosowanej metody produkcji. Na sklepowych

półkach można znaleźć kaszę mannę i błyskawiczną kasze mannę. Pierwszy produkt powstaje

w czasie przemiału ziaren pszenicy.Bielmo mączne jest oczyszczane za pomocą wialni

kaszkowych. Drugi produkt jest dodatkowo poddawany obróbce termicznej umożliwiającej

szybsze przygotowanie. Wartość odżywcza kaszy manny jest związana z zawartością witaminy

B1, B2, B6, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego, witaminy PP oraz szeregu minerałów

(m.in. potasu, żelaza, magnezu, cynku, miedzi, manganu). Kasza manna jako jedyna z kasz

zawiera dużą ilość jodu. Produkt należy do lekkostrawnych przysmaków, dlatego powinien

znaleźć się w jadłospisie osób cierpiących na choroby układu pokarmowego.

 

Kuskus - kasza z pszenicy durum Kasza kuskus była znana już 3 tysiące lat p.n.e.

Berberom, Egipcjanom i mieszkańcom innych afrykańskich państw w północnej części

Czarnego Lądu.

Kasza została spopularyzowana przez Francuzów w Europie. Kuskus jest ważnym elementem

diety muzułmanów. Wyznawcy islamu uważają ziarna kaszy z pszenicy durum za symbol

szczęścia i bogactwa. Kuskus jest źródłem żelaza, magnezu, miedzi, manganu, cynku

i witamin: B1, B2, PP, B6, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego. Zawiera mniej błonnika

niż inne kasze. Lekkostrawny i sycący przysmak jest polecany dzieciom, osobom starszym

i kobietom w ciąży.

 

Kasza jęczmienna i jej trzy rodzaje. Kasza jęczmienna jest pozyskiwana

z ziaren jęczmienia. Na sklepowych półkach można znaleźć obłuskane ziarna jęczmienia

zwane pęczakiem, kaszę perłową i łamaną. Perłowa kasza jęczmienna ma postać grubych

ziaren wypolerowanego jęczmienia, natomiast łamana powstaje z rozdrobnionego ziarna

pęczaku. Kasze jęczmienne są uboższym źródłem składników mineralnych w porównaniu

z kaszą gryczana i jaglaną. Przedstawione wyżej produkty są polecane osobom cierpiącym

na nadciśnienie tętnicze lub choroby układu krążenia oraz mające podwyższony cholesterol.


Pęczak jest kaszą jęczmienną o najwyższej zawartości minerałów i witamin.

Kasza zawiera dużo białka i błonnika oraz szereg składników mineralnych, między innymi

potas, magnez, żelazo, cynk, selen, miedź i mangan. Pęczak dostarcza także dawkę witamin

B1, B2, PP, B6.


Kasza owsiana - bogate źródło antyoksydantów Kasza owsiana zawiera

więcej antyoksydantów niż inne rodzaje kasz. Pod względem zawartości przeciwutleniaczy

przewyższa większość warzyw, owoców i zbóż. Kasza ta zawiera najwięcej kalorii.

Produkt jest bogaty w węglowodany złożone, białko i błonnik oraz minerały

(magnez, mangan, miedź, cynk, żelazo) i witaminy (kwas foliowy, B1, B2, B5, PP.

Kasza owsiana podobnie jak komosa zawiera tłuszcze o wysokiej zawartości nienasyconych

kwasów tłuszczowych. Produkt zapobiega syntezie cholesterolu oraz hamuje wchłanianie

i uwalnianie cukrów.


Kasza bulgur to rodzaj kaszy, której właściwości i wartości odżywcze

są doceniane przez mieszkańców Bliskiego Wschodu już od ponad 4000 lat.

Kasza bulgur to obok ryżu ich podstawowy składnik diety. Nic dziwnego - kasza ta

jest bogata w substancje, które wspomagają pracę serca, koją nerwy oraz obniżają poziom

cukru we krwi. Ponadto jest skarbnicą kwasu foliowego, tak ważnego dla kobiet w ciąży.

Wyróżnia się swoimi właściwościami i wartościami odżywczymi na tle innych

kasz pszenicznych, czyli kaszy kuskus i kaszy manny. Przede wszystkim charakteryzuje

ją największa zawartość błonnika, którego posiada ponad dwa razy więcej - bo 4,5 g/100 g

po ugotowaniu, niż wspomniane kasze (niecałe 2 g w 100 g po ugotowaniu). Jest także

najmniej kaloryczna - 100 g ugotowanej kaszy bulgur dostarcza 83 kcal, podczas gdy

kasza manna 88 kcal, a kuskus 112 kcal. Ten turecki przysmak wyróżnia się również

zawartością cennego dla serca potasu oraz fosforu - jednego ze składników budulcowych

zębów i kości. Jednak najwięcej posiada kojącego nerwy magnezu, bo 32 mg/100 g.

To aż 4 razy więcej niż kasza kuskus, która w 100 g posiada tylko 8 mg tego cennego

pierwiastka

Dziennik Lekcyjny

Godziny lekcyjne

 

1. 8:05 - 8:50

2. 8:55 - 9:40

3. 9:50 - 10:35

4. 10:45 - 11:30

5.11:40 - 12:25

6. 12:40 - 13:25

7. 13:40 - 14:25

8. 14:30 - 15.15

Zegar

Ulti Clocks content

Foto

DSCN4109.JPG

Informacje dnia


Dzisiaj jest: Piątek
18 Czerwca 2021
Imieniny obchodzą
Efrem, Elżbieta, Gerwazy, Leonia,
Marek, Marina, Paula

Do końca roku zostało 197 dni.
Zodiak: Bliźnięta

Kalkulator

profesjonalny

Sonda

Twój ulubiony przedmiot?
 

Online

Naszą witrynę przegląda teraz 9 gości 


Copyright © 2010 IK. All Rights Reserved.