Get Adobe Flash player

 

W szkole  działa stołówka prowadząca dożywianie uczniów.

Jednodaniowe posiłki obiadowe gotowane są w szkolnej kuchni.  Ze  stołówki korzysta ok. 150 uczniów naszej szkoły. Koszt jednego obiadu wynosi tylko 3 zł. Część obiadów dla dzieci opłacana jest przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie.


W kuchni pracują:

Ewa Mroziewicz      – kucharka

Bogusława Kotynia  – kucharka

Elżbieta Kuczyńska – intendentka

 

TYGODNIOWY

JADŁOSPIS

 

 

 

11.03 - 15.03.2019r.

 

poniedziałek

Zupa ryżowa na rosole z kury,

pieczywo mieszane,

woda źródlana

7 - 1- 3


wtorek

makaron spagetti, sos boloński,

ser żółty,

kompot owocowy


1-3-7



środa

ziemniaki z masłem, kiełbasa pieczona,

ogórek kiszony,

herbata z cytryną



1-7


czwartek

kasza bulgur, gulasz , surówka,

woda z cytryną


1-3-7





piątek

pyzy na parze,koktajl truskawkowy,

kompot

1-3-7



 

 

 

 



ALERGENY W ŻYWNOŚCI - LEGENDA


1. Gluten – zboża

2. Skorupiak

3. Jaja

4. Ryby

5. Orzeszki ziemne

6. Soja

7. Laktoza – mleko

8. Orzechy

9. Seler

10. Gorczyca

11. Nasiona sezamu

12. Dwutlenek siarki i siarczany w stężeniu > 10 mg / kg

13. Łubin

14. Mięczaki

Uwaga: Wędliny/ kiełbasy mogą zawierać śladowe ilości

6, 9, 10, 11 według oświadczenia producenta.

 

 

ZDROWE ODŻYWIANIE

 

 


 

Jadalne nasiona zbóż, czyli kasze posiadają wysoką wartość odżywczą

oraz zawierają szereg witamin i minerałów. Przedstawiamy najzdrowsze kasze

, porównując ich wartości odżywcze. Kasze są jadalnymi nasionami zbóż dostępnymi

często w lekko rozdrobnionej postaci, albo pozbawionymi wyłącznie twardej łuski.

Kasza jest produktem z pełnego ziarna zawierającym łuski i zarodki, dlatego jest

bogata między w witaminy i składniki mineralne. Grubsze kasze (np. kasza gryczana)

zawierają dużo błonnika regulującego pracę jelit oraz wchłaniającego nadmiar

cholesterolu. Kasze są również bogate w rutynę - bioflawonoid wzmacniający

naczynia krwionośne.



Kasza jaglana - polska królowa kasz - jaglana jest smaczna

, zdrowa i co dla niektórych istotne - nie zawiera glutenu. Przysmak może być podany

osobom cierpiącym na celiakię i alergie oraz niemowlętom. Zgodnie z medycyną

chińską i zasadami kuchni pięciu przemian - kasza jaglana posiada właściwości

ocieplające oraz wzmacnia osłabiony i wyziębiony organizm. Kasza ta co warto podkreślić

jest zasadotwórcza i pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową. Zdrowy przysmak

jest lekkostrawny i bardzo odżywczy. Wśród składników odżywczych wchodzących w

skład ziaren znajdują się krzemionka, witaminy z grupy B (B1, B2, PP, B6, kwas foliowy

i kwas pantotenowy), lecytyna, witamina E, antyoksydanty oraz składniki mineralne

(m.in. magnez, żelazo, potas, cynk, miedź, mangan i selen). Krzemionka wpływa leczniczo

na stawy, poprawia wygląd skóry, paznokci i włosów, utrzymuje naczynia krwionośne

w dobrym stanie oraz poprawia przemianę materii. Kasza gryczana - bezglutenowe źródło

witamin i minerałów.

 

Kasza gryczana może być dostępna w postaci białej nieprażonej

i w formie prażonej. Pierwszy wariant jest zdecydowanie bardziej zdrowszy. Jedna

porcja dostarcza organizmowi aminokwas lizynę odpowiedzialną za wchłanianie wapnia

i koncentrację uwagi oraz aminokwas tryptofan pobudzający do wytwarzania hormonu

szczęścia i melatoniny zapewniającej spokojny sen. Właściwości zdrowotne kaszy

gryczanej wynikają również z zawartości witamin B1 i PP wpływających korzystnie

na układ nerwowym, jest również dobrym źródłem innych witamin: kwasu foliowego

, B2, B6 i kwasu pantotenowego. Kasza jest bogatym źródłem antyoksydantów

(m.in. rutyny, kwercetyny, procyjanidyny) oraz składników mineralnych: magnezu, żelaza

, potasu, manganu, selenu, cynku i miedzi. Kasza gryczana, podobnie jak jaglana nie

zawiera glutenu, dlatego jest polecana osobom z celiakią i stosujących dietę bezglutenową.

Na opakowaniu kaszy gryczanej powinien znaleźć się znak przekreślonego kłosa.

Jego brak może świadczyć o zanieczyszczeniu produktu zawierającymi gluten.


Komosa ryżowa - święte zboże Inków, egzotyczny super foods. Komosa ryżowa jest

rodzajem egzotycznej kaszy niezawierającej glutenu. Ziarna określane często jako

Quinoa są źródłem białka, błonnika pokarmowego, praktycznie całego kompleksu witamin

z grupy B (B1, B2, PP, B6, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego) a także witaminy

E, minerałów: żelaza, magnezu, potasu, miedzi, seleny, manganu i cynku. Komosa ryżowa

nie była obca Inkom zamieszkującym górskie rejony Chile, Peru i Boliwii ponad 5 tysięcy

lat temu. Współcześnie jest przedstawiana jako zdrowa alternatywa dla ziemniaków

, ryżu, makaronów i rodzimych kasz.


Kasza manna - czy jest zdrowa ? Kasza manna jest

jednym z najstarszych produktów spożywczych, które szybko zaspokajają głód.

Jej wartość odżywcza jest zależna od zastosowanej metody produkcji. Na sklepowych

półkach można znaleźć kaszę mannę i błyskawiczną kasze mannę. Pierwszy produkt powstaje

w czasie przemiału ziaren pszenicy.Bielmo mączne jest oczyszczane za pomocą wialni

kaszkowych. Drugi produkt jest dodatkowo poddawany obróbce termicznej umożliwiającej

szybsze przygotowanie. Wartość odżywcza kaszy manny jest związana z zawartością witaminy

B1, B2, B6, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego, witaminy PP oraz szeregu minerałów

(m.in. potasu, żelaza, magnezu, cynku, miedzi, manganu). Kasza manna jako jedyna z kasz

zawiera dużą ilość jodu. Produkt należy do lekkostrawnych przysmaków, dlatego powinien

znaleźć się w jadłospisie osób cierpiących na choroby układu pokarmowego.

 

Kuskus - kasza z pszenicy durum Kasza kuskus była znana już 3 tysiące lat p.n.e.

Berberom, Egipcjanom i mieszkańcom innych afrykańskich państw w północnej części

Czarnego Lądu.

Kasza została spopularyzowana przez Francuzów w Europie. Kuskus jest ważnym elementem

diety muzułmanów. Wyznawcy islamu uważają ziarna kaszy z pszenicy durum za symbol

szczęścia i bogactwa. Kuskus jest źródłem żelaza, magnezu, miedzi, manganu, cynku

i witamin: B1, B2, PP, B6, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego. Zawiera mniej błonnika

niż inne kasze. Lekkostrawny i sycący przysmak jest polecany dzieciom, osobom starszym

i kobietom w ciąży.

 

Kasza jęczmienna i jej trzy rodzaje. Kasza jęczmienna jest pozyskiwana

z ziaren jęczmienia. Na sklepowych półkach można znaleźć obłuskane ziarna jęczmienia

zwane pęczakiem, kaszę perłową i łamaną. Perłowa kasza jęczmienna ma postać grubych

ziaren wypolerowanego jęczmienia, natomiast łamana powstaje z rozdrobnionego ziarna

pęczaku. Kasze jęczmienne są uboższym źródłem składników mineralnych w porównaniu

z kaszą gryczana i jaglaną. Przedstawione wyżej produkty są polecane osobom cierpiącym

na nadciśnienie tętnicze lub choroby układu krążenia oraz mające podwyższony cholesterol.


Pęczak jest kaszą jęczmienną o najwyższej zawartości minerałów i witamin.

Kasza zawiera dużo białka i błonnika oraz szereg składników mineralnych, między innymi

potas, magnez, żelazo, cynk, selen, miedź i mangan. Pęczak dostarcza także dawkę witamin

B1, B2, PP, B6.


Kasza owsiana - bogate źródło antyoksydantów Kasza owsiana zawiera

więcej antyoksydantów niż inne rodzaje kasz. Pod względem zawartości przeciwutleniaczy

przewyższa większość warzyw, owoców i zbóż. Kasza ta zawiera najwięcej kalorii.

Produkt jest bogaty w węglowodany złożone, białko i błonnik oraz minerały

(magnez, mangan, miedź, cynk, żelazo) i witaminy (kwas foliowy, B1, B2, B5, PP.

Kasza owsiana podobnie jak komosa zawiera tłuszcze o wysokiej zawartości nienasyconych

kwasów tłuszczowych. Produkt zapobiega syntezie cholesterolu oraz hamuje wchłanianie

i uwalnianie cukrów.


Kasza bulgur to rodzaj kaszy, której właściwości i wartości odżywcze

są doceniane przez mieszkańców Bliskiego Wschodu już od ponad 4000 lat.

Kasza bulgur to obok ryżu ich podstawowy składnik diety. Nic dziwnego - kasza ta

jest bogata w substancje, które wspomagają pracę serca, koją nerwy oraz obniżają poziom

cukru we krwi. Ponadto jest skarbnicą kwasu foliowego, tak ważnego dla kobiet w ciąży.

Wyróżnia się swoimi właściwościami i wartościami odżywczymi na tle innych

kasz pszenicznych, czyli kaszy kuskus i kaszy manny. Przede wszystkim charakteryzuje

ją największa zawartość błonnika, którego posiada ponad dwa razy więcej - bo 4,5 g/100 g

po ugotowaniu, niż wspomniane kasze (niecałe 2 g w 100 g po ugotowaniu). Jest także

najmniej kaloryczna - 100 g ugotowanej kaszy bulgur dostarcza 83 kcal, podczas gdy

kasza manna 88 kcal, a kuskus 112 kcal. Ten turecki przysmak wyróżnia się również

zawartością cennego dla serca potasu oraz fosforu - jednego ze składników budulcowych

zębów i kości. Jednak najwięcej posiada kojącego nerwy magnezu, bo 32 mg/100 g.

To aż 4 razy więcej niż kasza kuskus, która w 100 g posiada tylko 8 mg tego cennego

pierwiastka

Dziennik Lekcyjny

Godziny lekcyjne

8:00 - 8:45

8:50 - 9:35

9:45 - 10:30

10:40 - 11:25

11:35 - 12:20

12:30 - 13:15

13:25 - 14:10

Zegar

Ulti Clocks content

Foto

DSCN4133.JPG

Informacje dnia


Dzisiaj jest: Wtorek
21 Maja 2019
Imieniny obchodzą
Donat, Donata, Jan, Kryspin, Przecława,
Pudens, Tymoteusz, Walenty, Wiktor,
Wiktoriusz

Do końca roku zostało 225 dni.
Zodiak: Bliźnięta

Kalkulator

profesjonalny

Sonda

Twój ulubiony przedmiot?
 

Online

Naszą witrynę przegląda teraz 21 gości 


Copyright © 2010 IK. All Rights Reserved.